
Perkataan utama dalam evolusi televisyen pada awal abad
kedua puluh satu mesti " interaktiviti ". Dua dekad yang lalu telah
menyaksikan kebangkitan dan kejatuhan pelbagai syarikat satelit dan televisyen
kabel dan pakej yang ditawarkan penonton amat tidak boleh dipercayai pilihan
sekurang-kurangnya tiga puluh dan dalam beberapa kes lebih daripada seratus
saluran televisyen , di mana pada zaman semata-mata isyarat televisyen
terestrial , mungkin empat atau lima telah seolah-olah seperti pilihan yang
luas.
Jalan-jalan United Kingdom dan lorong-lorong telah musnah
semasa tahun 1990-an oleh pelbagai jenis syarikat-syarikat televisyen kabel , bimbang
untuk meletakkan pakej tertentu mereka ke orang ramai tidak curiga , dengan
mengambil kira daya terhad kepada kepekaan daripada pihak berkuasa tempatan dan
masyarakat umum .
Di Britain seperti di Amerika Syarikat, kuasa pasaran dan
otot pemegang saham mengatasi akal dalam pemberian francais televisyen kabel,
dengan hak untuk mencacatkan Jalan tinggi diberikan kepada pembida tertinggi ,
seolah-olah tidak kira apa jenis produk ' akhirnya ditawarkan untuk pengguna
televisyen .
Dengan kedatangan tahun 2000, perang perdagangan telah
menetap ke tahap yang besar. Di United Kingdom yang Rupert Murdoch empayar
telah menunjukkan keunggulan fiskal seperti yang berlaku beberapa tahun sebelum
ini dalam industri cetak berita, dan Sky memerintah tertinggi . Di Amerika
Syarikat , niat baik Akta televisyen Perlindungan Pengguna dan Persaingan Cable
(1992) juga telah memberi laluan kepada kuasa pasaran , dengan segelintir
pengusaha yang kuat yang keluar di atas.
No comments:
Post a Comment